söndag, juni 12, 2011

mat som håller





Jag har precis upptäck det nya danskt matprogram från 2009 som jag varmt kan rekommendera. I första avsnittet tillagade programledaren Camilla Plum - sylt, rosensaft och rabarberchutney, tanken med programmet är att man ska få läras sig hur man bevarar smakerna och konserverar säsongens grönsaker och frukt.

I Danmark är Plum känd bland annat för att ha skrivit flera böcker om matlagning och bakning (t ex the scandinavian kitchen), och hon håller även kurser i mat och ekologi. I svensk tv har hon tidigare varit aktuell med programmet bullar av stål, som har en inspirerande receptsida.






Åh vad jag känner att detta är perfekt för mig, min mamma har dessvärre inte haft tid att lära mig dessa husmors recept och knep på inläggningar mm. Så jag suger i mig kunskapen och skriver ner allt i min receptbok medan jag ser programmet.

Om du missade 1a avsnittet visas reprisen idag den 13/6 i SVT2, kl. 23:45-00.15.
Del2 ska handla om rökt ost och hemgjord yoghurt och sänds i SVT2 den 17/6,
kl. 19:30-20:00.
foto: montage jane, flickr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar