måndag, mars 28, 2011

pyssel - tårtdekoration

Inför kalaset i helgen, har jag klickat mig runt för att få lite inspiration, gillade allt som etsysäljaren "ready go paper studio" hade i sitt sortiment. Hur söt är inte storken med den lilla flagga till en barntårta, gillar också den fina vimpeln i muffisen.



foto: ready go paper studio & jane

Till min mans tårta gjorde jag en variant av denna vimpel, med texten -grattis på födelsedagen och ett litet





Detta behöver du:

* en dator med microsoft word & färgskrivare
* 2 st a4 papper, jag valde lite tjockare papper (20gram)
som är lite styvare men vanligt papper går också jättebra

* sax & lim ev 2 stklädnypor
* 2st grillpinnar i trä


Gör så här:

1. öppna ett nytt dokument och välj - infoga - bildobjekt - figurer
2. jag valde -stjärnor och banderoller- där just denna vimpel som jag gillade fanns.
3. rita ut din figur så stor som du vill ha den, antigen i liggande eller i stående form
4. genom att högerklicka på figuren formaterar du in figur med skuggning, text färg mm.
Jag valde att skriva texten på vimpeln genom att "infoga wordart" och la sedan texten ovanpå bilden.

5. prova dig fram och skriv sedan ut figuren, en version med texten (framsidan) och en figur utan text (baksidan av din figur).

6. klipp ut båda figurerna och limma ihop med pinnarna i mellan, du kan använda klädnypor för att hålla pinnarna på plats tex. Låt gärna torka över natten och kontrollera sedan att pinnarna verkligen har fastnat.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar