fredag, juli 09, 2010

rödbetor med getost

Ikväll håller vi middag för vår vänner Jocke & Anna, de har nyligen kommit hem från Spanien och är båda pepparkaksbruna (känner mig så blek, fast vi har haft denna otroliga sommar hemma).

Har precis bestämt kvällens meny, denna gång bjuder vi på rom och räktårta på kavring till förrätt, grillade och honungsglaserade revbensspjäll med tzatziki, färsk potatis, rödbetor med chevre. Till detta dricker vi mojitos, rött och vitt vin.




Detta recept följer jag när gör mina rödbetor ikväll
  • 1 stor eller 3-4 små färska kokta rödbetor per person
  • 1 skiva getost per person, inte för tjock
  • flytande honung att ringla över
  • 1 msk rostade pinjenötter per person
  • flingsalt

Tvätta de färska rödbetorna ordentligt men skala dom inte, skär av blasten så 2-3 cm av ändarna finns kvar, skär bort "skägget" jag försöker alltid plocka ut de små och mellanstora rödbetorna i butiken - de är godast.

Koka rödbetorna, skala dem försiktigt och skär i tunna skivor alt servera hela. Lägg upp på fat, placera getosten ovanpå och ringla över honung (inte för snålt). Placera högt upp i ugnen, passa hela tiden, osten skall smälta och få lite färg - då är härligheten klar. Strö över rostade pinjenötter (jag rostar dom i en varm torr stekpanna) lite flingsalt, ät och njut.
foto: receptbloggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar