söndag, juni 14, 2009

gardin inspiration

idag när vi vaknade vräkte regnet ner fortfarande utanför våra fönster, så vi bestämde oss för att utnyttja dagen med att åka till alviks måleributik. Butiken innehåller det mesta inom färg, tapet och tyg och vi hade säkert kunnat vara där hela dagen och botaniserat i färger och stilar. Lärde mig följande idag, om olika stillar och gardiner:

Gardinlängde, tyget är monterat på gardinstängen och längde på tyget variera, kan vara hela vägen ner till golvet eller sluta en bit under fönsterbrädan. Lite beroende på vad som passar övrig inredning.

Hissgardiner, min personliga favorit som vi hade genomgånende i hela vår lägenhet i Hammarbysjöstad. Snyggt och praktiskt eftersom hissgardinen kan tillverkars av i stort sett alla typer av tyger och kan därför lätt anpassas till övrig inredning till rummet. Dessutom finns det många olika sätt på hur man syr kanalerna för lamellerna till hissgardinen. Mina tidigare vita linnegardiner uppsydda av himla tyg var helt utan tvärgående lameller. Så när man drog upp gardinen så veckade sig tyget lite som det ville. Väldigt snyggt enligt mig.

Panellgardiner, denna lösning känns inte så intressant för mig, men är nog väldigt praktisk efterso man kan variera bredden på tygpanelerna och därmed dra tillbaka och fram gardinen som man önskar i rummet. Men då föredrar jag nog mer lamellgardiner, som jag funderar på om vi inte ska ha till vardagsrummet. Ska ta reda på lite mer priser, vet sedan tidigare att dessa är rätt så dyra. Ca. 15 000kr för mitt vardagsrum inkl. montering var ett prisförslag jag fick i våras.

Vill rekommendera ett besöka på denna hemsida, här finns tydliga beskrivningar av olika stilar. Även om en del illustrationer ser lite äldre ut, kan man fortfarande med ett modernt tyg göra mycket av just en stil.

www.agodatextil.se/produkter.html
www.moogio.se/Gardiner/Lamellgardiner/Vertical.aspx
www.jotex.se/
http://sovtex.se
/
foto: jane, himla, agodatextil, jotex, sovtex, leiftsgardiner

1 kommentar: