söndag, juni 28, 2009

familjens kokbok




Att få en egen bok tillverkad är inte längre så dyrt, jag har länge funderat på att skriva en familjekokbok med matrecept från kvinnorna i min familj. Tror att den skulle bli väldigt populär både inom familjen som ofta ringer varandra för att fråga angl. ngt recept. Ovan fina anteckningsböcker från sukie.



Vi har rät många intressanta recept, eftersom min fina farmor hade en 4årig cordon bleu utbildning och ansvarade för restaurangerna på den Transsibiriska järnvägen (under 1930 talet) Några få av hennes ryska kokböcker lever faktiskt kvar i min mors kök idag. Min mor lagar otroligt god rysk & polsk mat, något jag bara delvis har lärt mig. Min svägerska Esia´s mat är välkänd både inom familjen men finns även numera att avsmaka för allmänheten. Under 2008 startat hon en lite kak-catering hemifrån där hon bakar till sin systers trädgårdscafé i Oliwa (Polen).


Jag hade gärna tagit med männen i familjen också, men dessvärre gick min älskade morfar bort för ett par år sedan, och ingen kunde slå honom på fingrarna när det kom till att laga soppor. Min bror kan på sin höjd laga äggröra och hans två söner är helt ointresserade av matlagning. Min far är även han fantastiskt duktig på soppor och sallader, så det blir kanske ett par recept från en man i alla fall.





Själv har jag samlat på recept sedan jag var 10 år gammal, tidigare har jag rivit ut recepten ur tidningar och kopierat bokrecept för att sedan samla allt i pärmar. Nu har jag börjat gallra i denna skatt och efter att ha provlagat recepten hamnar dom numera i min receptbok. Till hösten ska jag på allvar ta tag i att skriva rent de utvalda recepten samt ta fram bildmaterial till ett utkast som förhoppningsvis kan bli en familjekokbok på svenska & polska.
foto: jane

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar