fredag, juni 12, 2009

prinsessornas kokbok

I fredag flyttade en ny-gammal kokbok in i mitt hus. För en tid sedan läste jag ett reportage i tidningen Lantliv om en otroligt charmig herrgård i Skåne. Ägaren till herrgården hade hittat massa fynd uppe på sin vind. Ibland fynden fanns bl a flera exemplar av kokböckerna "Prinsessornas kokbok".

Vart så förtjust i reportaget om kokböckerna från 30-talet att jag direkt gjorde mer research och ropade i en kokbok från året 1938 på Tradera. I fredags fick jag hem mitt egna exemplar av Prinsessornas kokbok.




Prinsessornas kokbok
anses vara ett klassiskt verk inom den svenska kokbokslitteraturen, författad av Jenny Åkerström-Söderström. Hon höll en hushållsskola för unga flickor i Stockholm förra halvan av 1900-talet. Prinsessorna Märtha, Margaretha & Astrid (döttrar till prins Carl och prinsessan Ingeborg) fanns bland eleverna.

Deras lärarinna skrev kokboken och tillägnade den till prinsessorna, därav namnet. Kokboken utkom i många upplagor under 30-, 40- och -50-talen. I
boken fanns en tårta som kallades för "Grön tårta" och som prinsessorna var speciellt förtjusta i, denna kom sedan att kallas prinsesstårta. Mums.

foto: jane

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar