tisdag, september 01, 2009

filmhöst

igår kväll såg vi Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor" (jag har börjat läsa boken ca 4gg och inte klarat mig igen den) men filmen var grym, speciellt imponerad blev jag av Noomi Rapace rolltolkning av Lisbeth Salander. Nu ser jag fram emot "Flickan som lekte med elden" som kommer 14 september och "Luftslottet som sprängdes" som har premiär den 27 november.

Nästa film jag är sugen på att se är "Coco before Chanel" som ger ett porträtt av den unga Coco Chanels liv innan framgångarna. Hur hon som självlärt kvinna från knappa omständigheter blir en symbol för framgång och kvinnlig frihet. Och som på sätt genom sitt mod och uthållighet skapar bilden av den moderna och självständiga kvinnan. Coco Chanel spelas av en av mina favoritskådespelerskor Audrey Tautou som jag älskar från filmer som "priceless" - rolig komedi fullspäckad med underbara klädbytet alla med vill-ha-NU-kläder & skor och en lätt känsla av Breakfast at Tiffany's samt - "amelie from montmarte" - söt fellgood film


Avslutningsvis ska jag åka hem och se Tarantionos "Inglorious Bastards" som första gången filmatiserades redan 1978 av den italienska regissören Enzo Castellari. Handlingen utspelar sig under andra världskriget och kretsar kring en grupp amerikanska soldater som ska skickas iväg till ett militärfängelse på grund av diverse brott. Jag är egentligen inget fan av krigsfilmer och alla mina vänner vet varför, men enligt vänners omdöme är den fylld av roliga repliker och bra filmmusik. Märker själv att jag har börjat bli en riktig cineast så jag ska nog ge den chans i alla fall.
foto: life magazine, sf, dn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar