onsdag, september 30, 2009

Nostalgi

i morse tittade jag på Mumintrollentv, och började plötsligt minnas alla de söta figurerna man tittade på när jag var liten. Finska Tove Janssons världskända vita troll med stora näsor som bor i ett stor blått hus i Mumindalen. De har många och underliga vänner som Snusmumriken, Filifjonkan och otäcka Mårran.

Doktor Snuggles av Jeffrey O'Kelly, var min stora favorit. Jag älskade alla de konstiga, färggranna figurerna, och var väldigt förtjust i intro-melodin till serien. Den animerade äventyrliga äldre herren Doktor Snuggles är en Nederlänsk-Tysk-Brittisk produktion på totalt 13 avsnitt som visades 1979 och 1981. Doktorn pysslar med uppfinningar vilket tar honom, hans hushållerska Beata och deras djurvänner ut på många äventyr i tid & rum.

Professor Balthazar, av den Jugoslaviske animatören Zlatko Grgic. Denna animerade lilla farbror är också en uppfinnare som tillsammans med sin vänner och sin universalmaskin löser de många problem som hela tiden uppstår i deras stad. Serien hade premiär i Sverige 1970, men har
producerats sedan 1967. Totalt filmades ca 60 avsnitt på vardera 5-10min, 2005 påbörjades inspelningar av nya avsnitt med den lille professorn.

foto: schaeppi, mumintrollet sida, zagreb films

Sen fanns det självklart flera program man tittade på och följde som t ex.
den vita stenen, Sagostundens alla program där Astrid Lindgren läste högt ur sina böcker, stor favorit också boktipset med...ni na ni nani nanna, ika i rutan, Kalles klätterträd och från A till Ö som också visade fem myror är fler än fyra elefanter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar