lördag, december 05, 2009

mat inspirationsfoldrar


Har du lagt märke till de små receptfoldrarna som man kan ta i matbutikerna, när jag var och handlade mat i onsdags, hittade en receptsamlingen hämtad från senaste upplagan av kokboken "vår kok bok" som jag skrivit om tidigare.
Foldern innehåller de mest traditionella julmaten som utgör grunden till julbordet, denna lilla folder och många andra från tidigare jular finns sparade i en plastficka i min pärm. Just nu läser jag igenom alla för att hitta lite inspiration inför vad jag ska ha på julbordet detta år. Jag kommer att laga den svenska julmaten medan min mor kommer att lagar ett par polska klassiska julrätter.

I Polen äter man i många katolska hem inte kött utan fisk den 24:e december. Den vanligaste fisken är karp, lax, sill och strömming. Men den 25:e kommer gås, kalkon, skinka, kyckling, leverpastej och pate mfl rätter fram på julbordet. Till detta äter man rödbetssallad (helt olik den svenska), potatissallad med grönsaker, brysselkål men också självklart bröd, smör, ostar och många olika korvar. Mums.

Läser också senaste numret av tidningen Lantliv som innehåller många fina dukningar till julbordet, hittade en den fina dukningen som syns på bilden, så enkelt men ack så snyggt. Ska försöka härma denna dukning hemma hos mig någon dag under julen. Har sett att butiken granit har riktigt stora kanelstänger som man kan handla. Snyggt.
foto: jane

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar