lördag, augusti 08, 2009

en doft av lavendel

jag har blivit helt kär i lavendel. Sedan jag köpte min första lavendelkruka förra helgen har jag förälskat mig i doften och utseendet hos denna blomma. Lavendel växer och förekommer naturligt från södra Frankrike till nordvästra och södra Italien. Lavendel är en flerårig liten buske, vanligtvis med blåvioletta blommor och små smala silvergrå blad. Lavendel finns även i andra färger, till exempel vit och rosa. Den blir ca 50 centimeter hög och används mest som dekoration och för sina väldoftande blommor. Lavendel används av vissa även som medel framför allt mot mal i garderob, då malen avskyr doften som lavendel utsöndrar.


foto: dreamhousecammy
Dessutom har jag upptäckt att kan man göra så mycket med lavendel, här är bara några få idéer som jag vart förtjust i :
  • Dekoration
    Klippa lavendel när den har börjat blomma och torka blommorna som bordsdekorationer eller strö ut de färska blommorna direkt på bordsduken. Man kan också klippa lavendeln när den blommar och göra små buketter som kan ligga framme eller hängas upp i fint band som dekoration.

  • Lavendel salt
    Stöt lavendelblomman i en mortel, då kommer doftä
    mnena fram och sätter smak på det du vill krydda. Genom att tillsätta lite salt mals blommorna ännu finare. Stö över sallad, grillad fisk eller kyckling.

  • Lavendel socker
    Krydda socker med torkad lavendel och använd i bakning, i te eller filmjölk.

  • Fotsalt
    Blanda 6 dl grovt salt med krossade lavendelblommor och några droppa
    r lavendelolja (finns att köpa i flaska i t ex hälsokostaffärer), förslut burken väl. Lägg ett par lite större blommor överst i burken, knyt ett fint band runt burken så blir den en fin gå-bort-present.
Lavendel muffins

foto: creampuffsinvenice.ca
ca 12 muffins

1 ½ dl socker
1/4 tsk torkade lavendelblommor
115 g smör, rumstempererat
2 ägg
2 dl extra fint mjöl
2 msk mjölk

Garnering
3 dl florsocker
1 äggvita

lila karamellfärg
12 kvistar färsk lavendel

Sätt ugnen på 180 grader. Ställ muffinsformar i en muffinsform.
Blanda socker och lavendelblommor lätt i en matberedare. Häll över i en skål tillsammans med smör och vispa till vit pösig smet.

Slå i äggen ett i taget och tillsätt sedan mjölet och blanda väl. Rör ner mjölken. Skeda upp i formarna. Grädda ca 18 min tills muffinsen rest sig. Kontrollera med en provsticka att de är klara. Lägg över på ett galler att svalna.

Häll florsocker under omrörning i äggvitan. Tillsätt några droppar karamellfärg och rör om. Skeda över glasyren på muffinsen och toppa med en liten färsk lavendelkvist.
Låt glasyren stelna en stund innan de serveras.

Fler otroliga recept och bilder hittade jag här
foto: dreamhousecammy

1 kommentar:

  1. Älskar färgen på lavender! Fotsalt ja... upptäckte precis att nästa vår blir det ordentlig fotvård i nån salong nånstans... usch, borde skämmas, hihi. :-D

    KRAM!

    SvaraRadera