onsdag, augusti 12, 2009

vintage läsning & shopping

när jag var liten handlade min fantastiska mamma på secondhand, jag såg alltid jättefin ut och Mamma också såklart. Hon handlade i både finare och något dyrare secondhandbutiker där mycket var fina märkeskläder som "östermalmstanterna" inte längre vill ha till sig själva eller sina barn. Men hon handlade också på väldigt billiga secondhands. Jag älskade att följa med och leta fynd. Vi kunde göra detta till en heldagsutflykt en lördag eller söndag. Först snabb frukost och så klädde vi oss i sköna skor och bra kläder som man lätt kan prova i eller hoppa ur om det krävdes för mer noga provning av fynden. Sen åkte vi in till stan och strosade oss fram till våra butiker. Ibland hoppade vi på en buss några hållplatser ibland åkte vi hela vägen till Ropstens myrorna med t-banan. Det hela varierade alltid lite beroende på vad vi kände för. Men vi såg till att ha roligt och åt både lunch, fikade samt tog lite kortare pauser under dagen för att vila ögonen från allt spejande efter den nya skatterna.

Jag blir så glad när jag tittar på mina foton från jag var barn/tonåring och ser en lite annorlunda modehistoria jämfört med vad mina vänner hade för slags kläder. Jag måste erkänna att mina outfitts slår det flesta av mina vänner med hästlängder och allt till budgetpris. Min Mamma lärde mig tidigt vad still var och jag hoppas verkligen att jag kommer att behålla känslan för kläder även i framtiden. Fast idag är det en helt annorlunda business det här med secondhand.




Visst kan man göra fynd fortfarande, men då ska man hålla sig framme och gärna känna till vilken dag ens favoritbutiker uppdaterar sortimentet, annars missar man godbitarna. Intresset för vintagemodet har nästan exploderat de senaste åren och varenda fashionista med lite värdighet äger minst ett par förföriska plagg från gångna tider. Därmed kan man inte alls lika lätt strossa sig fram och hitta sitt fynd man måste vässa armbågarna lite och blir lite mer av en stammis i butikerna. Så var det inte på min och min Mammas tid, men jag gillar verkligen att modeintresset är som det är idag. Att så många olika stilar gäller och fungerar och att folk handlar och kombinerar sin still. Vart därför extra glad häromdagen när jag läste att det hade kommit ut en bok om vintage modet - "Vintage - en stilguide till vintagemode" av Marie Birde.

Om man letar fina och lite dyrare vintage eller secondhand vill jag starkt rekommenderar butikern två, tre gånger där hittar man märken som Yves Saint Laurent, Chanel och Gucci och Mulberry. Besök denna pärla på Karlavägen 36 i Stocholm

foto:jane, icity, bokus

2 kommentarer:

  1. Jag vill gärna följa med till "två tre gånger" nån gång! Jag handlar alldeles för sällan på second hand men det är precis som du säger, man måste veta när de får in "nytt", annars hittar man ingenting. Och sen vet jag att en del av dessa second hand tar nästan lika mycket för använda saker än vad nya kostar... det är ju liksom helt fel. Ska det vara second hand så ska det vara, och då ska det inte kosta lika mycket som att handla nytt i butik.

    Vilka mysiga minnen du har fr din barndom!

    KRAM Mirva

    SvaraRadera
  2. När jag kommer tillb från semestern åker vi ditt och tittar, kram

    SvaraRadera