söndag, september 19, 2010

besöket på fotografiska museet




I går var jag & min man på fotografiska för att hinna se Annie Leibovitz utställning som avslutas idag den 19 september. Vi har definitivt inte ensam på utställningen, nej det var många fler än vi som hade insett att detta var sista chansen att se utställningen.

Dessvärre vart varken jag eller min man särskilt tagna av Annie Leibovitz fotografier. Visst fanns det ett par riktigt fina porträtt, men i övrigt dominerades utställningen av hennes privata familjebilder, utställningen heter ju
"A Photographer’s Life 1990-2005" där i min mening endast 2 fotografier var anmärkningsvärda. Resten (inte för att vara elak, men...) var totalt meningslösa, i alla fall för oss, att beskåda.





Nej då gillade jag faktiskt Sandy Skoglunds utställning "The Artificial Mirror" mycket bättre. Där fotografen har jobbat med tableau vivant - iscensatt fotografi, ungefär som en stilleben.

Alla hennes bilder var otroligt färgstarka och enligt filmen som visade på museet var ett fotografi ibland resultatet av månader av planering och konstruktion där varje enskild installation blev som ett konstverk i sig självt, vilket sedan fotograferas med en storformatskamera. Fler av bilder i utställningen finns att se på fotografiska museets hemsida.

foto: jane, fotografiska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar