måndag, april 05, 2010

april - månadens blomma



Ja då är påsken förbi, hoppas våren har kommit till er alla. Idag snöade det på morgonen och jag är väldigt besviken. Vi hade stora planer på att få kratta gräsmattan, sopa uppfarten och terrassen samt damsuga vår nytvättade bil. Men nu toksnöadet det idag istället och värst av allt så lägger sig snön och ingen sol har tittat fram ännu. Suck.

Vår, värme och ett stort utbud i växtbutikerna och blomsterfrämjande väljer tre stycken aprilblommar: tusensköna, äkta förgätmigej och murklocka. Alla tre sorter ger en direkt blomstrande harmoni i trädgården. Men låt murklockan bo hemma några veckor till, den är lite mer känslig.



Andra fina blommor som jag gillar och funderar på nu är krokus, vita pärlhyacinter (hade flera krukor med blå pärlhyacinter 2009), hyacinter, snödroppar, iris och favoriten tulpaner. Vårlökar i kruka köps som knoppiga blommor och drivs sedan enkelt i blom hemma i fönsterkarmen eller ute på balkongen eller trappan utomhus tills det är dags att stoppa ner dom i jorden.

foto: jane, blomsterfrämjadet, blomsterverkstad

3 kommentarer:

  1. Hej, underbara vårbilder! Hittade just din blogg, det blir nog en ny till min lista! Vill fråga dig en sak ang. den gråa skinnjackan från la redoute eftersom ni är flera vänner som köpt...Hur är det med storleken? (Jag brukar alltid köpa fransk 46 eftersom jag har 44 i svensk storlek - men hur är det med denna jacka?)
    Hälsningar Sonja, som är väldigt sugen på den svarta!

    SvaraRadera
  2. Hej Sonja! Hm oj svårt, beror lite på hur du vill att den ska vara, lite lös eller tight passform?!

    På mig sitter jacka lite lösare, vilket är perfekt för mig, jag kommer kunna ha lite lager på lager under jackan vilket är lite mer min stil.

    Ja jaha,ja du med, sugen på den svarta?
    Vad gör man, fick hem en talong på 25% rabatt på La Redoute idag, måste erkänna att det kliar i fingrarna just nu. Beslut, beslut.

    SvaraRadera
  3. åh förresten, välkommen tillb snart igen!

    SvaraRadera