söndag, februari 21, 2010

svenska macarons

Jag har ju tidigare skrivit att jag inte kan hitta macarons (eller makroner) i Stockholm. Men nu finns de att handla på Riddarbageriet och i ett litet franska hörn av Kungsholmen på bageri Petit France. Via deras fina online butik kan du beställa hem sötsakerna och du inte bor i Stockholm.




Jag har också hittat cateringen "Hello Sugar" som drivs av den otroligt begåvade tjejen Åsa Hellgren. Hon bakar både cupcakes och macroner som ser ljuvliga ut.

Senaste tiden har hon medverkat i Förkväll på tv4, ställt ut sin fina cupcakes på Bröllopsmässan 2010 på Grand Hotell, haft ett uppslag i Amelia brud och tidningen Bröllop, samt bakat cupcakes till företagen Iittala och Din Sko mfl. I Åsas blogg får man macarons recept och tips på hur man lyckas med dessa söt bakelser.



När vi ändå talar om bakelser, inför vårt bröllop 2007 hittade jag en bild på en cupcakeställning som istället för muffins hade små chokladbakelser i mörk, ljus och vit choklad med olika smaker,
alla dekorerade med färska bär. Vi valde direkt att ha dessa fina bakelser istället för taditionell tårta. Bilden följde med oss till Chokladfabriken i Sthlm, som snabbt ordnade en avsmakningsmeny som passade vårt koncept, resultat blev oförglömligt.

Hade jag kunnat hitta någon som gjorde macrons då, så hade jag förutom våra bröllopsbakelser satsat på att ha en till kakställning fylld med härligt pastelliga macroner blandat med söt cupcakes. Cute.
foto: jane, hellosugar, monica eisenman,

1 kommentar:

  1. De levererar bara i Stockholm området.... Man kan beställa på nätet hos delicesdefrance.se
    ...

    SvaraRadera