lördag, februari 20, 2010

OS 2010 vancouver maskot

Hemma hos oss tittas det mycket på Os 2010 från Vancouver, Kanada som pågår 12-28 februari. Personligen räknar jag dagar tills det ska sluta. Stön.

Men under tiden har jag roat mig med att titta på hur årets maskotar ser ut. Tydligen går åsikterna isär bland folk om vilka djur maskotarna Sumi, Quatchi och Miga föreställer.
Enligt den officiella förklaringen är Sumi är den mytologiska fågeln thunderbird som presenterar Paralympics, Quatchi är en ung sasquatch (alltså bigfoot)som bor i de snöiga bergen i området, han representerar de Olympiska spelen, Miga ett sjölejon som bor i havet med sin familj.





Slutligen finns det en liten figur som heter MukMuk (han är någon form av gnagare,
marmot på engelska) han är bara en liten vän som är med och hejar på alla deltagarna. Jag tror att han är världen första maskot sidekick i OS sammanhang. Titta på alla OS maskotar genom åren och läs mer om 2010 års figurer här. Vill man handla hem dessa kan man göra detta i The olympic store.

Läst i tidningen idag att SOK, Sveriges olympiska kommitté, kommer att dela ut maskotar som belöning istället för bonus för de medaljer som våra Svenska sportstjärnor tar i detta OS. "En stor för guld, mellan för silver och en liten för brons", säger sportchefen Glenn Östh. Undrar om det är det Kanadensiska maskotarna SOK ska dela ut då? Ja oavsett så känns det hela ju lite B enligt mig.

foto: vancouver 2010 olympic

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar