torsdag, februari 18, 2010

surdegsbröd är gott

Läste igår kväll i senaste nr av Ica-tidningen Buffé, om Marin Johansson, som i hösten 2009 kom ut med boken "surdegsbröd". I artikeln beskriver han lite hur han kom i gång, vilka misstag som han gjorde men kanske mest intressant delar han med sig av ett av sina enkla surdegsrecept. Martins bok kostar 149kr och finns här.





I hemlandet Polen har surdeg alltid bakats och varit trendigt, därför är jag så glad att denna trend nu har tagit sig här hemma. Tidigare bakade nästan ingen surdeg i Stockholm och jag fick handla brödet i Polska delikatessbutiken eller ringa bagerier i förorten för att hitta en limpa. Nu finns surdegsbröd i nästan varje lite mer välsorterad matbutik, det kommer ut nya böcker med surdegsrecept och självklart finns det surdegsbloggar, denna är bäst - pain de martin.

Efter att ha klickat runt lite på ett par matbloggar verkar de flesta överens om att följande Stockholmsbagerier är bäst på surdeg; Valhallabageriet, Riddarbageriet, Fabrique på Scheelegatan 6, Albert & Jacks, Ett bageri på Jungfrugatan 70 samt Brunkebergs Bageri. Det sistnämnda är storfavorit hemma hos oss, därifrån handla min man hem bröd till oss nästan varje fredag och det är mustigt och utsökt.





Bageriet ägs och drivs av Heléna Johansson som har skrivit brödboken "Bröd från Brunkebergsbageri". Heléna kommer ursprungligen från Falkenberg men har nu bott i Stockholm i 25år och kom äntligen hösten 2009 ut med sin bok som innehåller recept på bröd som hon har bakat tusentals gånger.

"Jag vet vad som fungerar och jag vet också vad folk frågar efter och vad det vill veta om bröd" berättar Heléna. Provläs boken här, vill du sedan handla den blir den din för 139kr här.



Jag måste bara prova att starta en egen surdeg, min underbart duktiga Mamma brukade alltid ha en deg på jäsning när jag var liten. Så det ska bli jättekul att testa själv nu, återkommer när jag har kommit i gång. Är du också sugen på att testa, kan man faktiskt prenumerera på en deg hos Mejeribolaget som skickar hem degen till din brevlåda för en liten slant.

foto: jane, brunkebergsbageri, adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar